tisdag, april 03, 2007

Med hjärta eller hjärna

Idag fattade vi det mest idiotiska eller genialiska beslutet som ett rollspelsföretag kan tänkas fatta. Vi chocksänkte priset på Drakar och Demoner Trudvang-boxen.

Hur kan man göra det, undrar säkert många tyckare.

Well, det finns nog många svar men sedan vi på RiotMinds började utveckla rollspel ville vi bredda hobbyn, blåsa liv i den lite igen, få nya ”kids” att upptäcka rollspel så som vi själva gjorde i början på 80-talet. Det har varit en spännande resa och vi har inte sett slutet på den ännu, men medan andra tror att bidrag till redan existerande rollspelföreningar är lösningen tror vi helt enkelt på att det handlar att nå ut till så många nya som möjligt.

Vårt bidrag är varken pengar till föreningar eller en tidning (som för övrigt är den klarast lysande stjärnan i sammanhanget) utan att chocksänka priset. Det snackas och babblas så förfärligt mycket inom hobbyn om att ett rollspel måste vara lätt att spela för att nya ska våga prova på, vi på Riotminds tror att man först måste HA ett spel för att kunna spela det och därför är priset en viktig faktor.

Nu har vi tjänat igen alla pengar som produkten kostat oss att göra (och Storme vet att det inte var en billig produktion) och har ett fint lager kvar som vi skulle kunna ligga och sälja av och tjäna en slant på. Istället har vi fattat beslut om att försöka sänka priset rejält. Dels för att dem som kanske har upptäckt spelet redan men inte haft råd, nu ska kunna köpa det, men också för att vi har märkt att en viktig faktor för leksakbutiker att ta in spelet är priset.

Därmed inte sagt att vi lyckas, men det är värt ett försök i alla fall. Så fråga inte vad hobbyn kan göra för dig utan vad du kan göra för hobbyn.

Kejsaren

2 kommentarer:

Svante Landgraf sa...

Det verkligt intressanta är om leksaksbutikerna börjar ta in spelet. Hur troligt är det att det verkligen blir så? I så fall finns det kanske möjlighet att en ny trend startas och rollspelen återigen når ut till en ny marknad.

ph sa...

Stort. Har ni försökt sälja produkten till leksaksaffärer? BR vore ju vägen till framtiden...